01.08.2010

ABC zdrowego opalania, czyli o słońcu raz jeszcze

Lato w pełni! Podczas gdy my błogo korzystamy z czasu urlopowego słońce nie leniuchuje obdarowując nas taką ilością promieni, która z powodzeniem ozłoci naszą skórę, poprawi samopoczucie oraz doda energii.


Ale pamiętajmy, aby używać go z głową, w przeciwnym wypadku czekają nas: oparzenia, alergie, osłabienie układu odpornościowego, a przede wszystkim przyśpieszone starzenie się skóry, a w ciężkich przypadkach nawet choroba nowotworowa.


Na dobry początek...
Zadbajmy o naszą dietę. Niech będzie bogata w przeciwutleniacze (witaminy C i E), beta-karoten oraz naturalne barwniki, likopen i flawonoidy.


Witamina C wyłapuje wolne rodniki oraz zapobiega łuszczeniu się skóry.
Źródła: sałata, brokuły, szpinak, szparagi, brukselka, kapusta, kalarepa, kiwi, limonki, grejpfruty, cytryny.


Witamina E chroni skórę przed utratą wilgoci oraz wygładza cerę.
Źródła: awokado, kiełki, orzechy, oliwa.


Głównym zadaniem przeciwutleniaczy jest zapobieganie fotostarzeniu się skóry.


Beta-karoten to substancja, która tworzy na Twojej skórze filtr przeciwsłoneczny, chroni przed poparzeniami, alergiami słonecznymi, zapobiega wysuszeniu skóry. W organizmie jest przetwarzana w witaminę A, która nie tylko zadba o kondycję skóry ale też pozytywnie wpłynie na oczy!
Źródła: marchew, dynia i jej przetwory, brzoskwinie, morele, nektarynki, arbuzy, melony i mango, pomarańcze i grejpfruty, suszone morele i śliwki, szpinak, cykoria, włoska kapusta, groszek.


Likopen chroni skórę przed poparzeniami słonecznymi jak również wzmacnia system odpornościowy organizmu. Zapobiega wielu chorobom np. nowotworowym, serca.
Źródła: głównie pomidory, zwłaszcza jego przetwory: przecier i keczup, a także czerwone grejpfruty, arbuzy, owoce dzikiej róży. 


Flawonoidy wzmacniają i uelastyczniają naczynka krwionośne, ich ingerencja hamuje powstawanie „pajączków”. Dlatego dodatkowo polecam je wszystkim tym osobom, które mają problemy z pękającymi naczynkami.
Źródła: owoce jagodowe: truskawki, porzeczki, jagody, borówki, maliny, aronia, winogrona, papryka oraz soja, herbata szczególnie zielona.


Krem z filtrem to podstawa!


Korzystanie z tego typu preparatów jest konieczne by zapobiec wszelkim efektom ubocznym promieniowania słonecznego. Wybierając odpowiedni specyfik zwróć uwagę na jego skład, szukaj w nim następujących składników: Tinosorb M, Tinosorb S, Mexoryl XL, Mexoryl SX. Badania dowiodły, że najskuteczniej chronią przed słońcem. Aplikację zaczynamy 20-30 minut przed wyjściem z domu, następnie czynność powtarzamy co 2 godziny.

Jaki jest odpowiedni dla mnie?

  • osoby ze skórą wrażliwą, dzieci i kobiety w ciąży: wysoka, ultra wysoka ochrona, SPF 30-50+,
  • cera jasna trudna do opalania: wysoka ochrona SPF 20-30,
  • szatynki z łatwo brązowiejącą skórą, ale odczuwającym dyskomfort parzenia słońcem: średnia ochrona SPF 10-20,
  • brunetki o śniadej cerze: niska ochrona SPF 6-10.

Pamiętajmy, że wybierając się na wakacje do krajów np. o klimacie śródziemnomorskim musimy zaopatrzyć się w zdecydowanie wyższe filtry, których wysokość zależy od Twojego fototypu skóry!


A po intensywnym obcowaniu ze słońcem…


… należy bezzwłocznie sięgnąć po kosmetyki o działaniu intensywnie nawilżającym, odżywczym, łagodzącym oraz chłodzącym. Dobrze, aby w składzie preparatów znalazły się następujące składniki: alantoina, aloes, gliceryna, pantenol (prowitamina B5), propolis, przeciwutleniacze (wit. A, C i E), mocznik, kwas hialuronowy, aminokwasy.


Dzięki zastosowaniu wyżej wymienionych porad będziesz mogła z czystym sumieniem oddawać się pieszczotom promieni słonecznych nie narażającym przy tym swojej skóry.


A przecież jak wszystkie dobrze wiemy to właśnie zdrowe jest piękne.


Uwagi!

  • Unikajmy opalania między godziną 11-15.
  • Nawet w cieniu nie uchronimy się przed promieniowaniem słonecznym, piasek, woda czy śnieg świetnie odbijają promienie świetlne tak więc skóra jest na nie narażona.
  • Nie stosuj kremu z zeszłego roku nawet jeśli ma on jeszcze dobrą datę ważności. Na skutek promieni słonecznym filtry się rozkładają, więc jeśli preparat leżał często na słońcu stracił już swoje właściwości ochronne.
  • Uważaj na perfumy z alkoholem, kremy z retinolem, kwasami owocowymi, kwasem glikolowym. Ich stosowanie może doprowadzić do trudnych w usunięciu przebarwień.

Tekst opracowała dla Was
Patrycja

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wszystkie Wasze wpisy i ciepłe słowa. Chętnie przyjmę także konstruktywną krytykę ;)
Nie na wszystkie Wasze komentarze odpowiadam, ale wszystkie zawsze skrupulatnie czytam.
Jeśli macie pytania, uwagi - piszcie!